WordPress på catwalken

Vad har Vogue, The Sartorialist och Fashion Week Stockholm gemensamt?

Jag älskar mode. Kan scrolla upp och ner på mina favoritmärkens sajter i timmar, oftast innan jag beger mig ut på shoppingrunda IRL – om jag ens gör det. Den första gallringen sker alltid på nätet, tar skärmdumpar, rekar var produkterna finns och planerar därefter mina inköp. Jag handlar helst online men ofta behöver man ju prova sig fram till rätt storlek, men förarbetet är redan gjort. Ibland börjar min inspirationsresa med att jag läser Vogues nättidning, eller ser något snyggt på deras Instagramkonto. Jag klickar mig vidare till catwalkrapporterna från de senaste modeveckorna i Paris, London och New York. Sedan kanske jag hamnar på Ebay eller Etsy för att spana efter fynd.

Jag började fundera på vilka innehållssystem som är vanligt förekommande inom modebranschen, och blev glad när jag, efter lite researchande, förstod att samtliga modelejon som är presenterade nedan har valt WordPress som plattform. Här är tre snygga exempel.

Vogue.com

WordPress är så mycket mer än bara en bloggplattform. Vogue, världens största modemagasin, har valt WordPress som plattform. Det är så mäktigt tycker jag. Jag skulle så gärna vilja kika in i wp-admin och se allt som händer bakom de digitala kulisserna. Har Anna Wintour ett användarkonto tror ni? Nej, såklart inte. Men om hon hade haft det så skulle hon ju lätt att kört tillägget Dark Mode för att matcha sina solglasögon.

The Sartorialist

Scott Schuman slog igenom med en av de första och största modebloggarna, The Sartorialist, 2005, där han fotograferade välklädda människor på gatorna i New York. Jag hade hans blogg inlagd i min RSS-läsare och fullkomligt älskade den. Projektet startade på Blogspot/Blogger men flyttades sedan över till WordPress. Scott Schuman skapade en ny form av modefotografi när han gjorde vanliga människor till stilikoner på bloggen, inspirerad av Bill Cunningham med flera.

Man skulle kunna påstå att Schuman var den som tog streetstyle till nätet, och många följde efter. Att han väljer WordPress känns logiskt. The Sartorialist-bloggen är sympatisk, inkluderande och öppen för alla. Precis som öppen källkod.

Fashion Week Stockholm

Den svenska modeveckan står sig högt internationellt och är den ledande i norra Europa. Modeveckan startade 2005 och hålls två gånger om året. Varje höst och vår visar Sveriges mest intressanta designers och varumärken sina kommande kollektioner för press, inköpare och influencers från hela världen. Den officiella webbplasen för Fashion Week Stockholm använder WordPress.Förresten så använder Fashion Weeks medgrundare, modemagasinet Bon Magazine, också WordPress.