Studiebesök i Seoul

Helena har varit på studiebesök hos branschkollegor i Seoul och tagit reda på hur den digitala marknaden fungerar i Sydkorea.

Under min tid i Seoul har jag passat jag på att göra studiebesök på två olika digitala byråer. Jag slängde iväg ett par mejl och fick oväntat snabba svar tillbaka. Jag var välkommen till både Nitaro och Asiance. Häng med!

På väg upp

Nitaro

Den första byrån jag besökte, Nitaro, är inriktad på sociala medier och onlinemarknadsföring. JK Song startade företaget som funnits i drygt ett år. Han och hans anställda har just nu kontorsplats hos Seoul Global Startup Center i Yongsan, som ligger i Dragon Hill.  

Nitaro har turism, utbildningoch hi-tech som inriktningar. De jobbar globalt med kunder som bland annat NordVPN, The Search Laboratory, Fly to the sky och BlueStacks.

Deras blogg har en hel del intressant läsning om den digitala marknaden och hur man jobbar med sökord i Korea. 

Gänget hos Nitaro
Seoul Global Startup Center

Asiance

Det andra besöket var på Asiance, en av de större, prisbelönta digitalbyråerna här i Seoul. De jobbar med strategi, utveckling och design, samt digital marknadsföring och innehåll. Jag träffade grundaren och VD:n Olivier Mouroux, som startade företaget tillsammans med Kim Bosun för 15 år sedan. I Korea måste man alltid ha en allierad som förstår kulturen, det var därför en bra idé att starta bolaget tillsammans med Bosun. Kontoret ligger i stadsdelen Jeong-dong.

Idag är Asiance runt 60 anställdaoch har hundratals kunder. Några av kunderna är Chanel, Tesla, Dior, Lacosteoch Bvlgari. De är inriktade på stora företag inom mode/lyxoch de arbetar i dagsläget enbart med internationella kunder. I Seoul gör man tydligen bäst i att inte konkurrera med de lokala byråerna och deras nationella kundstock. Asiance har även ett kontor i Tokyo. 

En terrass med utsikt över Seoul
I ett av Asiances mötesrum

Lärdomar

  • Portaler är populära här, exempelvis Naver och Daum
  • Naver är den största sökmotorn och portalen i Korea. Enligt gänget på Nitaro jobbar man enbart med betalda adwords, någon organisk sökning existerar i princip inte. Om man använder Navers alla tjänster, till exempel Naver Blog, så rankas man högre i sökreultaten. I övrigt jobbar man mycket med bloggartiklar och pixelspårning i bannersoch retargeting. Infographics är populärt, och ger träffar i bilder och video. 
  • Daum är en portaloch numera en del av Kakao Corporation. Många av de äldre i Korea använder den här tjänsten.
  • Betalsystem online är superkrångliga här, på grund av problem med så kallade “pay gateways”. Det finns ett tillägg som man kan installera till Internet Explorer 11 som gör att det fungerar, vilket gör att just den webbläsaren är stor här. 
  • Kakao Talk är Koreas största meddelandetjänst. De har över 150 miljoner användare över hela världen. Chattar, gruppchattar, gratis samtal, och röstfilter är några av tjänsterna. Kakao Talks emoijsar har blivit extremt populära och man ser dem överallt. De har till och med egna butiker där man kan köpa olika Kakao Friends-produkter. Genom att uppgradera till Kakao Plus Friend kan man som användare få tillgång till erbjudanden och kuponger från olika företag. Detta används flitigt i marknadsföring i Korea. 
  • Figma är en design– och prototyptjänst (vilken även används av WordPress-temagruppen) för flera användare samtidigt. Axure används för wireframes och prototyper. Andra plattformar som används flititigt här är Cafe24, Shopifyoch Ion. Även WordPress används, men är mindre vanligt. 

Beacon och “click and collect”

Asiance gjorde en kampanj för Bvlgari som går ut på att man som kund kan reserva en väska onlineoch i samband med det boka en exklusiv konsultation med en person hos en av Bvlgaris butiker för att betala och hämta ut väskan. Så istället för att betala väskan i förväg online valde de ett exklusivt så kallat ”click and collect”-koncept. På så sätt kunde de komma runt den krångliga onlinebetalnings-problematiken. Läs mer om projektet här

Asiance gjorde även en kul grej för Chanel. Chanel öppnade under ett par dagar en pop up-butik på Gangnam Square. Asiance tog fram en kampanj som gick ut på att rikta erbjudanden till målgruppen som befann sig i närheten av området, genom beaconteknologi. Genom en app kunde intresserade boka tid i butiken (och på så sätt undvika för långa köer samt kaos på plats)och tävla om olika produkter. Läs mer här.

Det var väldigt roligt att få göra dessa studiebesök och extra kul att de männsikor jag träffade var så intressade av oss på Divide & Conquer. Kanske dyker det upp något tillfälle i framtiden då vi kan göra något ihop. Det vore kul tycker jag!

I Asien är det brukligt att ha med sig en liten present. Jag hade med mig svenska pepparkakor, något som verkade poppis!

Beaconteknologi
Utanför Asiances kontor
Svenska pepparkakor