Scrolla till innehållet

Webbplats åt Jung

PR-byrån Jung har några av världens största företag på sin kundlista, en fantastisk företagskultur och ett roligt formspråk – men en webbplats som inte gjorde något av det rättvisa. Vi har hjälpt Jung med att ändra på den saken.

Kund

Jung Relations

Tjänster

Design, utveckling

Webbplats

Besök

Jung är en av Sveriges mest framträdande PR-byråer. Bland deras kunder hittar man internationella storföretag som Coca Cola, Google, Volvo och IKEA, och de har många prisbelönta kampanjer under bältet. När vi jobbade med Jung på Svenska spel-kampanjen ”Prata med landslaget” gav de oss möjlighet att vara med och pitcha på en komplett ombyggnation av deras egna webbplats. Det var en chans som vi inte kunde tacka nej till.

Flera byråer var med och pitchade, men Jung fastnade för våra tankar om hur deras webbplats borde se ut och fungera, och ville se idéerna som vi diskuterade förverkligas. Vi vann pitchen. Under de kommande veckorna jobbade vi vidare på våra ursprungliga skisser i nära dialog med Jung, som samtidigt gjorde ett stort internt arbete med att uppdatera allt innehåll på webbplatsen. Slutresultatet är en helt omarbetad webbplats som både vi och Jung känner oss väldigt nöjda med.

Jung hade redan ett bra formspråk, men det formspråket kom inte till sin rätta på deras gamla webbplats. Den nya webbplatsen har samma grafiska element som den gamla – samma typsnitt, färger och logotyp – men lyfter dem genom att använda dem på nya sätt. Typografin får ett lyft genom att designen använder större rubriker arrangerade på lekfulla sätt, vilket väcker intresse och ger sidan en spännande känsla. Mycket whitespace hjälper Jungs röda och gröna profilfärger att poppa. Diskreta intro-animationer av element när besökaren scrollar gör det roligt att utforska sidorna.

Det mest outnyttjade grafiska elementet i den gamla designen var logotypen, som användes så litet och lågupplöst att man inte såg hur snygg den är. Lösningen var enkel: Gör. Logotypen. Större. Det brukar sägas (med visst belägg) att den vanligaste designfrågan från kunder är om logotypen kan ta lite mer utrymme i sidhuvudet. Den frågan fick vi inte den här gången.

Den nya webbplatsen lanserades i slutet av juni, och i och med det har Jung äntligen fått ett digitalt hem som gör byrån rättvisa. Det är ett stort ansvar att designa och utveckla en annan byrås webbplats. Vi är väldigt glada över att Jung gav oss det förtroendet.

Divide & Conquer gjorde ett strålande jobb i bygget av Jung Relations nya hemsida! Vårt samarbete har varit otroligt smidigt och deras öga för form och funktionalitet har imponerat stort på oss. Vi kan varmt rekommendera byrån som leverantör!

Marius Pedersen

Digital Specialist på Jung

📝 → 🎨 → 💻

Vi på Divide & Conquer kan hjälpa er att ta ett projekt hela vägen – från strategi och innehåll till design, utveckling och lansering. Har du ett uppdrag som du vill prata om? Hör av dig!