Scrolla till innehållet

En ny webbplats åt Bonniers Konsthall

Vi hjälpte Bonniers Konsthall med att designa och utveckla en webbplats som gör både konsthallen och dess utställningar rättvisa, och speglar konsthallens distinkta visuella identitet på nätet.

Kund

Bonniers Konsthall

Tjänster

Design, utveckling

Webbplats

Besök

Bonniers Konsthall har gästats av både välkända och etablerade konstnärer, som Jacob Dahlgren och Gunnel Wåhlstrand, samt introducerat Kultursverige till konstnärer som är i början av sina karriärer. Konsthallen är finansierad av Maria Bonnier Dahlins stiftelse, och instiftades av Jeanette Bonnier 1985 till minne av hennes omkomna dotter Maria Dahlin. Utställningarna presenteras i en fem våningar hög glasbyggnad ritad av Johan Celsing Arkitektkontor, och dess triangulära form som följer Torsgatans krökning är ett slående inslag i Vasastadens gatumiljö.

Affischer för Bonniers Konsthalls utställningar är en vanlig syn på Stockholms gator. Både affischerna, utställningsbroschyrerna och konsthallens övriga printmaterial arbetar konsekvent med ett formspråk som togs fram för konsthallen av Stockholm Design Lab. Formspråket är enkelt och direkt, och skapar en tydlig varumärkesidentitet för konsthallen utan att överrösta konstnärerna eller deras verk.

Bonniers Konsthall var, med all rätt, väldigt nöjda med sin visuella identitet. Deras utmaning till oss var att skapa en ny webbplats som bättre speglade den visuella identiteten, och även gjorde det enklare för besökare att få tillgång till rätt information inför besöket.

Print → digitalt

Det visuella element som är starkast associerat med Bonniers Konsthall är de affischtavlor som kantar Stockholms gator. Det var också affischerna som utgjorde kärnan för webbplatsens design, och från vilken resten av designen växte fram. Webbplatsens förhandsvisningar för utställningar, evenemang och produkter speglar de affischer besökarna redan är bekanta med, och skapar en tydlig koppling mellan konsthallens printmaterial och dess webbplats.

En annan inspirationskälla var konsthallens utställningsbroschyrer, som kombinerar lättlästa texter med färgstarka bilder i layouter som låter utställningarna stå i centrum. Vi ville ge Bonniers Konsthall samma layoutmöjligheter på webbplatsen. Resultatet är en lättanvänd men ändå kraftfull sidbyggare som låter Bonniers Konsthall kombinera text, citat, bilder och videoklipp i intresseväckande layouter som speglar formspråket i konsthallens utställningsbroschyrer och affischer.

Bonniers Konsthall har en enastående samling av fotografier, både av deras lokaler och från deras utställningar. Vi ville ge dem ännu bättre möjligheter att jobba med detta bildmaterial på webbplatsen. Startsidan lockar till besök med ett kollage från konsthallens utställningar, och fullskärmsstora bilder, bildspel och gallerier ger besökarna en tydlig bild av vad de kan förvänta sig från utställningarna.

Att omvandla besökare till besökare

När man besöker en webbplats för en restaurang, ett museum, en konsthall eller en annan verksamhet som bedrivs på en fysisk plats vill man i regel få svar på tre frågor:

  1. Är det värt ett besök?
  2. När är det öppet, och hur mycket kostar inträde?
  3. Hur hittar jag dit?

De tre punkterna var nyckeln till vårt arbete med strukturen på Bonniers Konsthalls webbplats. Vi ville göra det så enkelt som möjligt för webbplatsens besökare att få svar på dessa frågor, oavsett vilken enhet besökaren använder och var på webbplatsen hen befinner sig.

Vi designar och bygger alla våra webbplatser med mobila besökare i åtanke. Upplevelsen i mobilen var extra viktig för Bonniers Konsthall, som likt många andra turistbesöksmål har en stor andel mobila besökare. Korta laddningstider, tydlig struktur och pedagogisk navigation var ledord för webbplatsens mobilupplevelse.

För besökare på surfplattor och datorer ville vi utnyttja det extra skärmutrymmet till att skapa en mer levande upplevelse som kombinerar bilder, video och Bonniers Konsthalls unika typografi i intresseväckande layouter som ger webbplatsens besökare en bild av vad de kan förvänta sig av besöket.

Vi ville också göra det ännu enklare för besökarna att planera sitt besök genom att designa ett sidhuvud som gör det lätt att hitta på webbplatsen, utan onödiga klick. När besökaren för muspekaren över en av de fem ingångarna i sidhuvudets meny visas en kontextuell undermeny specialbyggd för varje ingång. Under ”Utställningar”-ingången visas aktuella och kommande utställningar, under ”Kalender”-ingången visas kommande evenemang, under ”Besök oss” visas en karta och kontaktuppgifter för konsthallen, och så vidare.

Nästa steg

Vi är väldigt glada över att Bonniers Konsthalls nya webbplats har lanserats, men lanseringen är bara den första etappen på resan. Vi ser fram emot att jobba med Bonniers Konsthall för att göra webbplatsen ännu bättre, och även hitta sätt att ge deras utställningar ännu större spelrum i digitala kanaler.

Vi bygger WordPress-webbplatser

Vi hjälper företag och organisationer i alla storlekar med WordPress-webbplatser, oavsett om de har ett existerande formspråk eller behöver hjälp med att ta fram ett nytt. Vi kan hjälpa till med allt från affärstänk och design, till utveckling och support. Hör av dig, så berättar vi mer.