På spaning i Seoul

En fjärdedel av Divide & Conquer befinner sig just nu i Seoul, Sydkorea. Här kommer en rapport från Helena!

Det finns mycket att berätta om den här staden, som inhyser lika många människor som det bor i hela Sverige, och varje dag upptäcker jag något nytt. Den största modetrenden bland stadens unga är långa dunkappor, gärna till bara ben och badtofflor med tubsockor. K-beauty och K-pop dominerar stortavlorna och tv-reklamen, det blinkar och glimmar överallt i Samsungland. Skönhetsidealet innefattar så kalla”glass skin” och ”tinted lips”. Koreanerna eftersträvar så vit och skimrande hy som möjligt och de målar läpparna enbart på underläppen, med viss orange nyans. Det ska vara rosa ögonskugga runt ögonen och buskiga, raka ögonbryn. Man ska se sminkat osminkad ut. Här ser man reklam för plastikkirurger överallt. Många unga är hårt pressade av sina studier och självmordstatistiken för unga och barn i 10-30-årsåldern är en av de högsta i världen. De ställer orimligt höga krav på sig själva gällandes både studier och arbetslivmen också utseende och yta.  

Man ser inte så många iPhones, av naturliga skäl då alla dyrkar Samsung. De äldre koreanerna gillar att spela hög musik från portabla små radioapparater när de är ute och går. Tunnelbanan är otroligt high-tech och välfungerande, människorna verkar överlag vara stressade och ha bråttom. Som västerlänning märks man knappt, de är helt ointressade av oss. 

Det finns så många hippa kvarter att jag inte vet var jag ska börja. Hongdae ligger högt upp på min lista, med en stor konstskola, gallerier, vintagebutiker, och kattkaféer. Itaewon är ett annat kvarter som är otroligt hippt, där bland annat Seouls finaste skivaffär finns. 

Munskydd är ett måste. Vissa dagar är värre an andra, med mycket smog. Här kan man följa luftens kvalitet dag för dag. 

Jag har valt ut tre saker som jag vill dela med mig av till er. Häng med!

Munskyddet på, redo för en dag på stan

Samsung d’light

Samsung har ett designshowroom, Samsung d’light, som är öppet för allmänheten och definitivt värt ett besök. Namnet är, som synes, en sammanslagning av orden ”digital” och ”light”.

Det är en imponerande futuristisk byggnad som ligger mitt i Gangnam, Seoul. Här inne visar Samsung upp sina senaste innovationer, prototyper och produkter inför framtiden, fördelat över tre våningsplan. Som besökare får man bland annat testa VR (alltså virtual realityi 4D. Det är första gången någonsin jag blivit imponerad av VR, jag skrek rakt ut när jag testade en berg och dalbana.

Ett helt våningsplan handlade om AR (som står för augmented reality) och en utställning som heter More Convenient Life. AR är ju inget nytt, men det var kul att se Samsungs framtida visioner för hemmamiljön i samspel med deras nya produkter. Man fick genom en app i en surfplatta titta in i ett koreanskt hem, och se produkter integrerade i olika rum och i samspel med människorna som bor där, utifrån deras vanor och behov. Säskilt imponerande var badrummet, där man kunde få en hudanalys direkt i badrumsspegeln, en så kallad ”smart window/smart glass”. Displayrummen var inredda helt i vitt, vilket framkallade en lite kuslig science fiction-känsla. Genom AR-appen fick rummen liv och värme på ett väldigt snyggt sätt. 

Längs med hela besöket fick man testa olika spel och appar. Genom ett armband samlade man på sig data på alla stoppoch när man var klar fick man ange sin epostadress om man ville, för att få ett mejl med den samlade informationen (fotoförbud rådde på de flesta ställen). Mejlet som damp ner i min inkorg lämnade en hel del att önska, både tekniskt och designmässigt. Det hade de kunnat lösa bättre!

Entrén till framtiden
Berg och dalbana i VR 4D
Kliv in i badrummet och få en hudanalys
Armbandet samlade in data

Leeum

I stadsdelen Itaewon ligger det fantastiska muséet Leeumsom ägs av Samsungfamiljens stiftelse. Det är en otrolig byggnad, både in- och utvändigt. Förutom all fantastisk konst som visas i två olika delar av muséet (en för traditionell koreansk konst och en för modern, samtida konst) så bjöd Leeum på ett antal digitala bonusar. Bland annat det här.

Leeum i all sin prakt

Tablet Tree

Stilrena pelare med surfplattor monterade runtom, så kallade tablet treesfinns i muséets lounge. På surfplattorna kunde man leka med några av konstverken som just nu visas på utställningarna. Man kan till exempel göra sin egen variant av Rothko genom att färglägga och pensla.

Tablet Tree
Gör din egen Rothko

Leeum Interactive Project

Leeum Interactive Project är tänkt att ge besökaren en ännu bättre upplevelse genom en digital installationoch en avancerad digital guide – båda prisvinnare i red dotInstallationen gör det möjligt attvia en apputforska ett visst konstverk i detalj. Högupplösta fotografier av verken går att förstora och förminska på skärmen. 360-graders fotografier gör det möjligt att rotera exempelvis skulpturer och föremål.

Studera konsten i detalj
Rotera önskat föremål

Digital Guide

Muséets portabla digitala guide är också värd av nämnas. Den är såklart tillverkad av Samsung Electronics, baserad på hårdvaran Galaxy Note II. Det är ingen människas röst som läser upp informationen om konstverken i guiden, utan en talsyntes/robot.

Guiden känner av vilka konstverk man ställer sig intill vilket gör det smidigt att hänga med under besöket. Även här inkluderas 360-foto och 3D-vyer av konstverken. Vissa konstverk, exempelvis böcker, kan man titta på genom en bläddringsfunktion (väldigt häftigt för just böcker som besökare annars inte får bläddra i). 

Med hjälp av AR kan man hålla upp den digitala guiden mot ett konstverk för att direkt i appen översätta konstverkets text, från exempelvis kinesiska till koreanska.

En ”Replay Works function” möjliggjorde en resumé av allt man tittat och klickat på under utställningen. Kanske lämpligt under vilopausen i kafét om man vill fördjupa sig i något en gång till.

Prisvinnande guide
Futuristisk känsla
Stilren entré

HyundaiCard

HyundaiCard är ett koreanskt kreditkortsföretag som ägs av Hyundai Motor Group. För att stärka sitt varumärke har HyundaiCard startat diverse balla kulturprojekt. Bland annat de här:

Vinyl & Plastic by Hyundai Card är en stor skivaffär där man kan provlyssna vinyler och kassetter, dricka kaffe och shoppa skivor, böcker, och merchandise.

Storage by Hyundai Card är en utställningslokal i samma hus som skivaffären, där det visas film och konstutställningar.

Hyundai Card Music Library & Understage är ett bibliotek där man kan lyssna på över 10 000 vinyler varav många unika rariteter. Här arrangeras också konserter. Det finns även massor av musikrelaterade böcker och tidningar. Här kommer man bara in som medlem. 

Studio Black är en slags co-working- och inkubatortjänst för startups. Man kan bli studiomedlem eller loungemedlem, och det ingår saker som kontor, mötesrum, gym, mat, öl, teknisk support, juridisk rådgivning, bokföring, after works, carpool, hälsoundersökningaroch mycket mer. Det finns sovplatser (kapselsängar), dusch, förvaringsytor, och fotostudior. Man kan helt enkelt leva hela sitt startupliv här! Något för nyfikna digitala nomader, kanske?

Studio Black
Musikbiblioteket för medlemmar
Snyggt!
Kafé
Ställ dig på markeringen på golvet så hör du en viss musik spelas
Kassetten är tillbaka
Provlyssning av kassetter
Provlyssning av vinyler
Vinyl & Plastic