Därför använder vi inte Slack

Chattplattformen Slack har blivit något av ett måste för techbolag, startups, byråer, mediabolag, och allt däremellan. Det har gått så långt att "vi använder Slack" är ett argument i jobbannonserna. Men på Divide & Conquer säger vi nej till Slack.

Grundpremissen med Slack är god. Ingen gillar e-post, inkorgen är ju konstant överfull – det är problemet som Slack löser. Alla som jobbat i lite större organisationer vet ju hur mycket internmejlande det är. Är det inte kallelser till möten så är det interna e-postlistor, eller frågor kollegor emellan. Den där sista punkten kan vara ganska viktig, då är det mindre bra om den brådskande frågan som du behöver svar på för att komma vidare ligger begravd och bortglömd bland mindre viktiga mejl.

Här kommer Slack in i bilden. Det är som bekant i grunden en chattklient – nu så mycket mer än det – med såväl privata konversationer som öppna kanaler. Slack har mer gemensamt med Usenet och dess likar, än med diskussionsforumen som dominerade webben innan sociala medier blev en grej.

Bra och dåligt med företagschattar

Det finns gott om bra saker med att ha en intern företagschatt, oavsett om det är en del av ett intranät eller via en tjänst/app som Slack. Jobbar ditt företag mycket med frilansare, eller har anställda på flera orter, så ger en gemensam chatt en bättre känsla av samhörighet. Och det är faktiskt bra att slippa alla dessa mejl, de flesta har inte riktigt koll på sin inkorg. Det är helt enkelt lättare att få ett snabbt svar via en företagschatt, för då vet mottagaren redan att det är något relevant som plingar till.

Men det kan förstås spåra ur också. Det är inte ovanligt att de lite mer fria kanalerna i en chatt blir för intensiva, och plötsligt så är chatten något som tränger sig på. Vettiga notisinställningar löser detta: bli bara pingad om någon tilltalar dig direkt eller om det är något i en kanal/grupp för ett projekt du ansvarar för. Likväl går det inte att komma ifrån att oförmåga att svara på tilltal i den interna chatten kan upplevas som nonchalant, detta på ett helt annat sätt än om du dröjer med att svara på ett mejl. Chattens realtidsnatur gör helt enkelt att vi förväntar oss omedelbar återkoppling. Då blir chatten lika störande som den ringande telefonen, vilket inte är så bra om du sitter och jobbar med något viktigt. Du tappar helt enkelt kontrollen över var din tid spenderas, om än i lite mindre utsträckning än när telefonen ringer eftersom du kan kasta ett snabbt öga på ett chattmeddelande men inte lätt ta reda på vad ett telefonsamtal handlar om utan att svara.

Men varför inte Slack?

Slack har kommit väldigt långt från den första enkla versionen, som bara var en textchatt. I dag så kan du ringa med Slack, koppla in externa tjänster, och driva hela projekt den vägen. Det är en imponerande plattform.

Den är också extremt påträngande.

Dels för att organisationer byggda runt Slack tenderar att sätta tjänsten i centrum, och dels för att du plötsligt inte har en inkorg, utan flera.

Låt oss börja med tjänsten i centrum. Det är förstås valfritt, men med tanke på Slacks styrkor så är det svårt att inte koppla en mängd externa tjänster till den. Snart känns det som en bra idé att projekthantera, dokumentera, övervaka, och organisera genom chattappen. Du sitter ju redan där, inloggad och redo att svara på frågor samt prata strunt i #general. Varför inte göra allt den vägen?

För att då sitter du där, istället för att fokusera på dina uppgifter. Det är för många GIF:ar, för mycket kul, för tillgängligt, och för många notiser i ett levande Slack-knarkande företag. Alltför lätt att tiden rinner iväg, för dina Slack-rum blir en mysig watercooler-grej, vilket är bra för företagskulturen men mindre bra för produktiviteten. Som alltid är det en fråga om att använda verktygen med måtta, men till skillnad från Facebook så anses det oftast som helt okej för en anställd att hänga på Slack.

Slack ger dig fler inboxar att hålla reda på. Grundtanken var att rädda oss undan den överfulla inkorgen för vår e-post. För de flesta rör just denna sig om två inkorgar, en för arbete och en för privata mejl. Med Slack får du en hel hög med inkorgar inom ditt eget företag – varje kanal, samt alla direktmeddelanden – och troligen mer därtill. Det är inte ovanligt att vara medlem i flera Slack-rum. Är du intresserad av WordPress kanske du är med i såväl den svenska WP-slacken, som den som är knuten till wordpress.org. Det finns en Slack för ditt intresse, du kanske rentav startat en – eller flera – för dina vänner och bekanta. För Slack är ju lite roligare än en Facebook-grupp, inte sant? Slack-appen bara växer, med fler slackar, fler inkorgar…

I stället för att hålla koll på vår e-post, håller vi koll på en väldig massa Slack-instanser. På vilket sätt blev det bättre?

Vi använder Telegram

På Divide & Conquer använder vi inte Slack, vårt val föll istället på Telegram. Det är ett mer fokuserat alternativ med bra kryptering, vettiga fildelningsmöjligheter, betydligt tajtare och snabbare, samt inte minst gratis. Vi är ett litet team så det är inte svårt att hålla saker och ting små, men även om vi vore 50 personer så skulle Telegram fungera för våra behov.

Du kan förvisso koppla en del tjänster till Telegram, men det är inte i närheten av verktygslådan som Slack är och vill vara. Det är helt enkelt inte sannolikt att du hanterar dina Trello-kort (vi använder inte Trello heller, men det är en annan historia) via Telegram, som du mycket väl skulle kunna göra via Slack. På Telegram så chattar du, och ringer om du vill. Vi har en grupp för hela företaget, enstaka specifika grupper för begränsade områden, samt förstås direktkontakt med varandra. Precis som vi hade haft på Slack, med skillnaden att Telegram är gratis.

Och precis som på Slack så finns risken att vi blir störda, av varandra eller andra användare av tjänsten. I slutändan handlar just den delen om disciplin och måttlighet. Det går inte att komma ifrån, oavsett plattform.

Kommunikation är bra, men många inkorgar är dåligt. Genom att hålla saker och ting enkelt, med Telegram, och så gott som inget internmejlande alls, så fungerar vårt team såväl i rummet som när vi är utspridda.